Route

vrijdag 6 november 2015

Santiago + busrit naar Bilbao

Na aankomst in Santiago hebben we terug afgesproken om 17u15 om naar de laatste albergue te stappen. Eerst nog een groepsfoto, en dan met heel de "meute" terug op stap.

Om 20 uur zijn we terug naar de stad vertrokken voor ons laatste avondmaal in Santiago. Na het avondeten hebben de meesten gebruik gemaakt van de mogelijkheid om tot 23u30 een stapje in de wereld (Santiago) te zetten.

Na een deugddoende nachtrust was het deze morgen 7u15 toen de lichten in de slaapzaal aangingen. Iedereen voor de laatste maal de rugzak gepakt.

Vandaag was Jane Coenen jarig. We hebben onze traditionele bezinning op de trappen in de albergue gedaan. We zijn vervolgens met de rugzak - door de gietende regen - naar de bus vertrokken. Op die manier konden we de voormiddag Compostela nog bezoeken.

Iedereen kreeg 5 euro mee om ergens te gaan ontbijten. Om 11u20 hadden we afgesproken met de bedoeling om om half 12 nog éénmaal op de webcam te verschijnen. Maar door enerzijds het slechte weer en anderzijds het feit dat de Kathedraal stilaan begon vol te lopen hebben we onmiddellijk een plaatsje gezocht in de kathedraal (sorry voor degenen die op de webcam zaten te wachten).

Ward Bijnens had in de loop van de voormiddag de intenties van de school binnengebracht in de Kathedraal. Een zuster die de intenties ontving vond ons verhaal en groep zeer motiverend. Ward werd dan ook uitgenodigd om tijdens de pelgrimsmis de eerste lezing in het Spaans te brengen. Hij heeft dit dan ook gedaan. We hadden dit jaar geluk (na een pauze van 2 jaar) dat het grote wierrooksvat door de kerk zwierde.

Na de mis zijn we naar het restaurant vertrokken waar we de avond ervoor ook hebben afgesloten. Daarna de bus op richting Bilbao. Om stipt 00u00 zijn we in Bilbao aangekomen. Iedereen terug een kamer toegewezen en slapen.

Morgenvoormiddag gaan we nog naar Bilbao. Iedereen krijgt de mogelijkheid om het Gugenheim-museum te bezoeken en/of de stad te bezoeken. Daarna terug de bus op richting België.

Als begeleiding mogen we zeggen dat we heel fier zijn op deze groep zesde jaars. Ze hebben zich volwassen, geïnteresseerd, tof, sociaal, collegiaal,... gedragen. Het was een zeer goede editie. Proficiat peregrinos!

1. Ook voor mij was het een zeer geslaagde editie! Proficiat aan allen!